Blog

Skytetekning og trening

 

Trening er viktig for å bli en god skytter. Det spiller ingen rolle hvilket våpen man har som sitt våpen, trening må man uansett. Det finnes flere forskjellige typer trening. En variant er fysisk trening hvor man skyter på skyteskiver, bevegelige mål eller gjenstander. En annen type trening er mental trening hvor man prøver å visualisere handlingsløpet. Begge treningsformene er viktig.

Tar man først for seg fysisk trening kan dette gjøres i forskjellige stillinger. Baneskyting med rifle gjøres liggende, knestående og stående. Det er viktig å trene i alle stillingene da hver stilling har forskjellige krav til hvordan riflen holdes for å oppnå maksimum stabilitet. En av de viktigste former for trening er avtrekk. Når man trekker i avtrekkeren på et våpen med avtrekk vil det være en forskyvning i våpenet som resultat av avtrekket. Denne forskyvingen vil man minimalisere så mye som mulig. Så, man må trene avtrekk. Dette kan tørrtrenes. Det vil si at man kan ligge eller stå med riflen og trekke avtrekkeren forsiktig tilbake. Et triks er å legge en 5 kroning helt ytterst på løpet på riflen. Når man står eller ligger går øvelsen ut på at man skal klare å trekke avtrekkeren uten at 5 kroningen detter av.

Riflen blir ofte beveget såpass mye at 5 kroningen detter av for mange i begynnelsen. Her må man øve og fokusere på hvordan man holder armene, hvordan armene støtter riflen og hvordan man beveger fingeren når man trekker av.

Visualisering er en annen viktig treningsform. Man bør se for seg hvordan handlingsløpet går, slik at man gjør akkurat det man ønsker uten å tenke på dette. Skytteren ønsker å skape et refleksmønster.

Related Posts

You may like these post too

Opplev Mjøsa i sommer!

Byene langs Mjøsa

Hva er en skyteskive?

Skytesporten og blink